İstediğim kilo

Mevsim geçişi yaşadığımız yazdan kışa, kıştan yaza geçtiğimiz günlerde özellikle kadınların beden güzelliklerine önem verdiklerini kilo için spor ve farklı diyet programları uyguladıklarını biliriz.  Herkes hayatında birçok kez kilolarıyla sorun yaşamış ve bunun için değişik yollar denemiştir.  Bir an önce fit görünmek, şeklimizi bozan yağlarımızdan kurtulmak düşüncesiyle hareket ederiz.

kilo verme

Aslında bu konuya biraz da psikolojik yorumlar getirmek, farklı açılardan bilgi paylaşmak istedim. Yeme davranışı;  organik (genetik, fizyolojik )  psikolojik, sosyal öğrenmeyle ilişkilidir.  Rejim; psikolojik olarak yaşamın ilk günlerinden başlarsak  “aç kalmak” “ acı çekmek “ anlamı taşır.  Bebekler aç kaldıklarında ağlarlar..  Yaş ilerledikçe,   duygularımızı kontrol etmeyi,  ertelemeyi öğrendikçe işler lehimize değişir.

Ruhsal dünyamızda yeme davranışının duygulanımla birlikte hareket ettiği kabul edilmiştir.  Anksiyete, depresyon, kaygı, korku, neşe gibi duygular yeme davranışı üzerinde etkilidir. Yemek yemenin sıkıntılı ve ağrılı durumlarda özellikle ağrıyı azalttığı çalışmalarda görülmüştür.  Ayrıca depresyon, anksiyete, yalnızlık duygusu taşıyan kişilerde yeme davranışında artışlar görülmektedir. Bazı depresyon hastalarında ise ciddi kilo kayıpları olduğu  bilinmektedir.  Özellikle kayıplarda  (Ayrılma, ölüm, maddi kayıp, ) Travma sonrası yaşantılarda yeme davranışlarının değiştiği bilinmektedir.

Beden imajı ile benlik saygısı arasında bir ilişki olduğu bilinmektedir.  Benlik saygısı kişinin kendini tanıması ve gerçekçi olarak değerlendirmesi sonucunda kendi yetenek ve güçlerini kabul edip benimsemesi demektir.  Kişinin kendisine saygı ve sevgi duymasıdır..  Benlik saygısının duygusal, zihinsel ve bedensel öğeleri vardır.  Kendini değerli hissetme,  başarı duygusu, yeteneklerinin farkında olma, hedefe yönelik davranma, beğenilme  gibi duyguları kapsamaktadır. Aynı zamanda kişinin bireyselliği ve özerklik duygularını da  tanımlamaktadır.  Beden imajının sağlıklı olmadı duygusal zekanın yüksekliği ile doğru orantılı olduğunu kabul etmek gerekir.

Kilo verme veya alma yöntemleri

Kilo verme veya alma konusunda sebat güçlü bir etki yaratır. Eğer sabırlı ve sebatlı bir tutumu yaşamınızın her alanında kullanabilme yetisini geliştirirseniz bu konu sizler için leblebi çekirdek misali çok kolaylaşacaktır.  Peki; nasıl geliştirebiliriz sorusu için birkaç pratik bilgi kazanabiliriz. Duygusal zekanın faktörleri arasına giren sebat ve sabır, hedefe kilitlenme ve davam etme için küçük hedefler bulma, motivasyonu devamlı diri tutmayı sayabilirim.  Bulduğumuz küçük hedeflere her ulaştığımızda kendimizi ödüllendirmeyi de unutmayalım. Ancak eğer hedefimizde kilo verme varsa bunun ödülü yemek ya da diyeti bozma olmamalıdır. O zaman tekrar baştan başlama riski doğar ve her seferinde biraz daha zorlaşır.

Tüm bunların etkisi altında şekillenen beden algısının sübjektif  ( Kişiye özel ) olduğunu kolaylıkla söyleyebiliriz.  Kendimizi algılarken zihnimizde şekillenen bir beden olduğunu bilmeliyiz.  Sahip olduğumuz  ruhsal durum içinde bu beden ve bedene duyduğumuz memnuniyet rejim programına yaklaşımımızı, programa uyumu ve sürekliliği değiştirmektedir.  Bu nedenle kilo vermekte zorlanıyorsanız, süreklilik sağlayamıyorsanız mutlaka konuyla ilgili bir uzmandan yardım almalısınız.

Bir önce ki ” Ölüm Olayına Yaklaşım Ve Çocukların Yas Tepkileri ” başlıklı yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.