Öfkeli Hissetmenin Dayanılmaz Hafifliği…

Bu yazıyı merak edip okuyanlarınız biliyorum ki öfkeli duygularını ciddi boyutlarda yaşayan ya da çok yakınında bu duyguyu şiddetli yaşadığını düşünüp bu durumdan zarar gören kişiler grubundasınızdır. Öncelikle bu duyguyu kabul ederek okumalısınız.  Ben size normal ve zaman zaman yaşadığınız kızgınlık düzeyinde öfkeden bahsetmeyeceğim. Daha şiddetli ve hayatın büyük kısmında bu duyguyla yaşayan ve hatta beklide öfkesiz nasıl yaşanacağını unutmuş olmanın ne demek olduğunu unutmayı anlatacağım.

öfkeli davranma

Arkadaşlarınız , dostlarınız, çok sevdiğinizi düşündüğünüz aileniz karşısında pişman olacağınız sözler söyleyerek veya sonradan üzüleceğiniz davranışlarda bulunarak  yaşamayı  alışkanlık haline getirmiş olabilirsiniz. Kontrolünüzü kaybedecek, gözünüz dönerek kırıp dökmeyi durduramayacak gibi hissediyor olabilirsiniz. Bu davranış modeliniz siz istemeseniz de tekrarlanıyordur. Bilin ki farklı davranışı  öğrenemediğiniz sürece bu tekrarlar devam edecektir.  Yada çok yakınınız böyle davranarak ilişkiyi , sizi yıpratıyordur. Siz ayrılmayı ilişkiyi sonlandırmayı hep düşünüyorsunuz fakat hırpalandığınız halde bunu başaramıyorsunuzdur.

Bu duygunun arkasında geçmişte yaşamış olduğunuz kırgınlıklarınız, başarısızlıklarınız hatta korkularınız yatıyor olabilir. Bu sebeple öfke sizi ele geçirmiş bütün hayatınızı kaplamıştır.  Artık öfke karşısında güçsüz olduğunuzu ve hayatınızın tüm kontrolünü kaybettiğinizi kabul etmenin zamanı gelmiştir. Bu satırları okurken başınızı kabul eder şekilde salladığınızı görür gibiyim.

Peki; öfkeden ne elde ediyoruz sorusunu sorarak başlamak istiyorum.  Şöyle devam edeyim, genellikle güçlünün güçsüze karşı uyguladığı şiddetten bahsetmek en doğrusu.  Evde erkek yani eş karısına şiddet (öfke) davranışı gösterir, karısı çocuklara, çocuk kardeşine, kardeş evdeki köpeğe… Gibi bir örnek verirsem hiç yanılmam.  Bazı ters durumlarda mümkündür tabiî ki. Ancak bu ters durumlarda dahi şiddet ve öfke gösteren kişi kendisini karşısındakinden daha güçlü hissediyordur. Bu farklı bir davranış sorunu olarak karşımıza çıkar ve daha farklı değerlendirmek  gerekir .  örneğin bir çocuğun yaşça ve konumca büyüğüne karşı duyduğu  öfke ve/veya şiddet.  Burada da yine yetişkinlerden öğrendiği bir davranış modelinden bahsedebiliriz.

Şimdi, bu öfke duygusu ve şiddet eğiliminden nasıl uzak dururuz yada nasıl değiştirebileceğinizi konuşalım. Ancak bazı özel durumlar haricinde. Mesela, önce de bahsettiğim gibi geçmiş yaşantılarda yaşanan kırgınlık ve travmatik olayların çözümlenmesiyle sorunu incelemenin dışında.

Beni en çok ne öfkeli hale getiriyor

Bu sorunun cevabı başlangıç için iyidir.  Bu cevapla birlikte yerine koyacağınız bir alternatif ve olumlu bir davranış denemeleri size uyan bir modeli oluşturmaya başlar. Tabi bu o kadar kısa sürede olmayacaktır. Bildiğiniz üzere değiştirmek istediğiniz davranış hayatınızın uzun bir kısmında sizinle beraberdi. Bu davranışı terk etmeniz ve yerini yeni bir davranışı yerleştirmeniz ancak sık tekrarlar ve sonuçlarını  tartışarak, bir de size kazandırdıklarına odaklanarak olacaktır.  Unutmayın kancınız huzur ve sevgi dolu bir ilişki yada size zarar verdiğini düşündüğünüz durumdan kendinizi koruyarak özgürleşmeniz olacaktır. Eh, hiç de yok sayılacak bir değişim değil.

Öncelikle;

  • Bu değişime hazır olduğunuzun sözünü verin.
  • Nasıl sakin kalabileceğinizi hedefleyin.
  • Yeni davranış modelinizi önceden belirleyin.
  • Güven duyduğunuz en yakınınızdan destek isteğin.
  • Değiştiremediğiniz yada hatalı durumlarda vaz geçmeyin ve sabırlı olun.

Unutmayın; değişim sizinle başlar…

Sevgi dolu günler dilerim. Uzman Psiklolog Neşe ÖZKARSLI